Research Projects

Das Bild zeigt eine stilisierte, digitale Illustration einer Person, die ein VR-Headset trägt und in beiden Händen VR-Controller hält.
© Minh Voong

2023 - 2026 funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF), financed by the European Union (NextGenerationEU) : LEVIKO-XR - Augmented reality - Teacher training in virtual contexts

In the field of music education, the use of VR / AR opens up a wide range of possibilities. For example, students and teachers can interact creatively in a shared virtual or augmented space (singing, playing instruments, dancing, etc.)

Das Bild zeigt einen detaillierten, futuristischen humanoiden Roboter mit Kopfhörern
© Minh Voong

2020 - 2026 funded by the Volkswagen Foundation as part of the Momentum Initiative : CA/AXR - Computer Audition & Acoustical Extended Reality

As part of the Volkswagen Foundation's Momentum Initiative, the project focuses on the two pillars of Computer Audition and Acoustical Extended Reality.

Das Bild zeigt ein analoges Synthesizer- oder Audiomischpult-System, bestehend aus mehreren Reihen und Spalten mit Drehreglern und Schaltern in verschiedenen Farben (gelb, rot, blau, grün und schwarz). Jeder Regler und Schalter ist beschriftet, um spezifische Funktionen wie „Level“, „Response“, „Attack“ und „Decay“ zu kennzeichnen, was auf die Feinabstimmung von Klangeigenschaften hindeutet. Die Bedienoberfläche ist modular aufgebaut, mit klar voneinander abgegrenzten Sektionen für verschiedene Klangparameter.
© Minh Voong

2019 - 2023 funded by the German Research Foundation (DFG) : PRESET - Basics of electronic sound generation

The research project "Principles of Electronic Sound Production: Systematization and Development of a Terminology" (PRESET) deals with the disparity between the omnipresence of electronic sound in all art forms and in everyday life and the lack of terminological instruments that can capture this phenomenon in an appropriate scientific way.

Das Bild zeigt eine Szene in einem Labor oder Testumfeld, in dem eine Person mit einem Virtual-Reality-Headset in einem gemütlichen Sessel sitzt. Die Person trägt Kopfhörer und ist entspannt, mit einem Kissen auf dem Schoß, was auf eine komfortable Testumgebung hinweist. Rechts neben dem sitzenden Probanden ist eine zweite Person zu sehen, die am Schreibtisch an einem Computer arbeitet und auf den Monitor schaut.
© Hochschule Düsseldorf/Fabian Mertl

2018-2021 funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) : NOSTRESS - Individualized stress reduction through multimodal VR environments

As part of the joint project "Individualized stress reduction through multimodal VR environments and empathic user interfaces" (NOSTRESS), MTDML is involved with a subcontract via the consortium partner TRO Music Services.