Olaf Berg
Contemporary history and historical migration research
Film as a research tool, visual production of migration, GIS-based migration history, digital humanities
M.A., from April 2015 to March 2018 research assistant at IMIS in the research project ‘Visual Production of Migration’. Main areas of work: migration in film, film as an instrument of historical research, digital humanities, historical theory, Latin American history and philosophy. From 2009 to 2015, Olaf Berg worked as publication manager at the Max Planck Institute for European Legal History in Frankfurt/M. He studied social and economic history, media culture, computer science and Latin American studies in Hamburg and Mexico City (UNAM). Alumnus of the Heinrich Böll Foundation.
- Olaf Berg u.a. (Hrsg.), "Peripherie 126/127. Umkämpfte Räume", (Verlag Westfälisches Dampfboot, Münster, 2012), 392 S., Editorial online / Inhaltsverzeichnis online
- Olaf Berg u.a. (Hrsg.), "Peripherie 125. Politik mit Recht", (Westfälisches Dampfboot, Münster, 2012), 140 S., Editorial online / Inhaltsverzeichnis online
- Olaf Berg, "Die Gegenwart in Form von Geschichte erkunden: Gedanken zum emanzipatorischen Potential filmischer Zeitverhältnisse", in Kunst, Erkenntnis, Problem. Das Berichtsheft einer Tagung, hrsg. von Jennifer Gelardo (Initiative zur Emanzipation der Künste, Frankfurt/M, 2012), S. 52-53.
- Olaf Berg, "National Liberation Movements", in Online Dictionary Social and Political Key Terms of the Americas: Politics, Inequalities, and North-South Relations, edited by Olaf Kaltmeier, Hans-Jürgen Burchardt, and Anne Tittor (Universität Bielefeld, Universität Kassel, Bielefeld, 2012), Online
- Olaf Berg, "Auf filmischer Spurensuche im Chile nach der Diktatur: Patricio Guzmán und Carmen Castillo", in Der andere 11. September. Gesellschaft und Ethik nach dem Militärputsch in Chile, edited by Cristian Alvarado Leyton (Westfälisches Dampfboot, Münster (Westf.), 2010), S. 121-141, Verlagsversion online
- Olaf Berg und Helen Schwenken, "Masking, Blurring, Replacing: Can the Undocumented Migrant Have a Face in Film?", in Images of Illegalized Immigration. Towards a Critical Iconology of Politics, edited by Christiane Bischoff, Francesca Falk, and Sylvia Kafehsy (Transcript Verlag, Bielefeld, 2010),S. 111-127, Postprint online
- Olaf Berg, "The challenge of film considered as historical research: Claude Lanzmann's approach to the Shoah - constructing history in dialectical time-images," Cultural Studies Review 14 (1), 124-136 (2008), Verlagsversion online
- Olaf Berg, "Das unsichtbare Bild – illegalisierte Migration im Film", in Leben in der Illegalität. Ein Dossier, edited by Heinrich-Böll-Stiftung (Heinrich-Böll-Stiftung, Berlin, 2008), S. 28-32, Verlagsversion online
- Olaf Berg, "Calle Santa Fe. Eine filmische Reflexion über die "Bewegung der revolutionären Linken" in Chile. & "Keine Geschichte mit großem G" - Gespräch mit der chilenischen Regisseurin Carmen Castillo" in iz3w Nr. 304, 38-40 (2008), Verlagsversion online
- Olaf Berg, "Benjamin und Deleuze: Ansätze für eine kritische Geschichtswissenschaft in Filmbildern," Zeitschrift für kritische Theorie 12 (22-23), 68-98 (2006), Verlagsversion online
- Olaf Berg, "Film als historische Forschung. Perspektiven für eine Geschichtswissenschaft als filmische Beziehung zur Vergangenheit" in Richard Heigl, Katja Naumann, Philip Starzel, Petra Ziegler (Hg.): Kritische Geschichte. Positionen und Perspektiven, (Leipziger Universitätsverlag, Leipzig, 2005) S. 61-86.