Gastronomy in Transition

Project Description

For a long time, the restaurant sector in Germany received little attention in economic development, urban planning, city marketing, or spatial research. In geographical studies of commercial activity in city centers, the focus has traditionally been on retail, while changes in the gastronomy sector have often been viewed merely as side effects—or symbolic outcomes—of broader developments in rural or neighborhood contexts. Yet the evolution of the restaurant industry deserves more direct attention from urban planners, policymakers, and economic development professionals. Recognizing this gap, the working group human geography with a focus on economic geography began exploring the topic in 2018 across various research contexts. Our work examines key questions such as:

  • How do restaurants respond to crisis situations?

  • What are the causes and consequences of the decline of traditional pubs?

  • What role does the post-growth economy play in shaping the future of gastronomy and urban development?

 About the funded research project "Organizational resilience in the COVID-19 pandemic: crisis management and strategic adaptation of catering businesses in cities in Lower Saxony" (2022-2025)

continuous

Own funding

Publications

Völlers, P., Franz, M., Verfürth, P. (2024). Gestärkt aus den Krisen: Bewältigungs- und Anpassungsmaßnahmen von Gastronomiebetrieben in Niedersachsen. Standort, online first.   https://doi.org/10.1007/s00548-024-00954-6 

Franz, M., Neise, T., Verfürth, P. (2023). Gastronomie zwischen Strukturwandel und COVID-19-Krise. Handlungsmöglichkeiten für Wirtschaftsförderung und Stadtmarketing. In: Korn, T.; Lempp, J.; van der Beek, G. (Hrsg.): Wirtschaftsförderung in der Krise. Konzepte zur Krisenbewältigung und Chancennutzung. Springer Gabler: Wiesbaden.   doi.org/10.1007/978-3-658-41390-3_4 

Verfürth, P., Neise, T., Franz, M., & Sohns, F. (2022): The uneven effects of COVID-19 on the German restaurant and bar industry. Erdkunde, 76 (2), 127-140.   doi.org/10.3112/erdkunde.2022.02.05 

Neise, T.; Verfürth, P. & Franz, M. (2021): Rapid responding to the COVID-19 crisis: Assessing the resilience in the German restaurant and bar industry. International Journal of Hospitality Management 96(1), 102960.   doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102960 

Franz, M., Müller, P., Neise, T. (2020). Krisenmodus – Die Auswirkungen der Corona-Pandemie auf die Gastronomie in Deutschland. Berichte des Arbeitskreises Geographische Handelsforschung   Nr. 47, S. 11-12.

Neise, T., Müller, P., Franz, M. (2020). Wie bewältigen gastronomische Betriebe die Auswirkungen der CoVid-19-Pandemie?   https://wp.med-geo.de/wp-content/uploads/2020/10/COVID19-Zaesur_Beitrag_Neise-et-al.pdf

Franz, M. (2020): Treffpunkt Gaststätte – warum sich Kommunen stärker um ihre Kneipen und Restaurants kümmern sollten. Standort– Zeitschrift für angewandte Geographie, 44(2), 93–98.   doi.org/10.1007/s00548-020-00635-0 

Franz, M. (2019). Gaststätten als Teil der lokalen Ökonomie. In: Henn, S. et al. (Hrsg.), Lokale Ökonomie – Konzepte, Quartierskontexte und Interventionen, S. 192-210.   link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-662-58363-0_14-1.pdf 

 

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